Vierde week - Reisverslag uit Whistler, Canada van Mark - WaarBenJij.nu Vierde week - Reisverslag uit Whistler, Canada van Mark - WaarBenJij.nu

Vierde week

Blijf op de hoogte en volg Mark

25 Juli 2014 | Canada, Whistler

Echt belachelijk hoe snel een week voorbij kan gaan.

Deze week ben ik 's avonds naar Steveston gereden. Dit is een kustdorp waar Richmond tegenaan gegroeid is. Geinig boulevardje met een vissershaventje, en het zuidwestelijke deel is een park dat aan de rivier en de zee grenst. Het was fijn wandelen 's avonds in dat park. Je kon 360º om je heen kijken en in elke richting een eind weg kijken, naar de verdere kustlijn, Vancouver Island, de bergen ten noorden van Vancouver en het groene universiteitsterrein. Als er dan ook nog eens even niemand aan kwam lopen over het grindpad, was het even heerlijk stil... Ga ik misschien komende week nog wel een keer zitten.

Op de terugweg sprong opeens een rood lampje aan op mijn dashboard. De motor werd te heet. Ik ben rustig verder gereden tot in de parkeergarage, en het lampje was ook alweer uitgegaan. Toen ik de motorkap open had gemaakt, zag ik dat de koelvloeistof helemaal leeg was! Óf de Avis had er bijna geen koelvloeistof in gedaan, óf er was ergens een lek...

De volgende morgen langs de Avis gereden, en die bevestigde dat de koelvloeistof container helemaal vol zou moeten zitten. Ze kenden me nog trouwens, en wisten ook dat ik pas volgende week terug had moeten komen. "Ga je een week eerder naar huis? Wat zal je vriendin blij zijn!" Goed geheugen heeft die man :).

De man van Avis beloofde mij meteen een vervangende auto. "De grootte maakt niet uit toch?" Nou, inmiddels wil ik wel een gelijkwaardige auto terug! Ik kreeg een Hyundai Santa Fe. Iets kleiner dan de Jeep, maar van binnen veel moderner. Rijdt wel lekker :). De handrem is trouwens een voetpedaal op de plek van de koppeling, en het benzinedopje gaat open met een knopje in de deur. Moet je even weten.

Vrijdag ben ik een dik uur later dan gepland vertrokken naar Whistler. Het duurde vervolgens ook nog een dik uur voordat ik Vancouver uit was, maar toen kon ik weer de mooie Sea-to-Sky Highway op. Cruise control op 80 km/h en je kunt als het ware in kleermakerszit naar je bestemming rijden :). Af en toe versmalt de weg van 2 naar 1 baan of komt er een scherpe bocht, maar dan kun je met een knopje op het stuur de cruise control uit zetten en de auto door laten rollen. Nog steeds in kleermakerszit als je wil ;). Automaat met cruise control wil ik thuis misschien ook wel!

Rond half 7 kwam ik weer door Squamish heen, maar besloot meteen door te rijden naar Whistler en daar pas iets te eten. Tussen Squamish en Whistler kwam ik nog langs een aardig doorstromend riviertje, dat uiteraard overging in een waterval. Even genoten van het mooie uitzicht bij de waterval, en daarna doorgereden naar Whistler. Daar heb ik de sleutel van mijn appartementje opgehaald. Die heb ik alleen nodig om van de (duur betaalde!) parkeergarage naar binnen te komen (of na 10 uur's avonds de hoofdingang). Voor mijn kamerdeur moet ik een 5-cijferige code intoetsen met 5 knopjes (elk knopje staat voor 2 opvolgende cijfers). Geen sleutel nodig. Weet niet wat ik daarvan vind, al zijn er nog steeds veel combinaties mogelijk voor iemand die probeert binnen te komen.

Whistler is trouwens echt een Disney ski-oord. Denk aan centrum Valkenburg, of Scheveningen, of zoiets als Zoutelande, maar dan met neppe Oostenrijks aandoende gebouwen met veel spitse torentjes. Dit was een belangrijk stadje tijdens de Winterspelen van 2010, en Whistler heeft toen ook een aardige make-over gekregen. Te druk en te toeristisch en te nep, niet mijn ding, maar wel apart en toch leuk om het gezien te hebben. Ik slaap 2 nachten in Whistler maar zal het stadje zelf waarschijnlijk 2 dagen ontvluchten. Zaterdag een roadtrip naar het noorden en de bergen in. Zondag misschien naar Squamish om toch nog "The Chief" op te gaan hiken.

Ik ben me er wel erg bewust van dat dit mijn laatste weekend British Columbia is deze zomer. Twee mooie dagen van maken dus!

  • 27 Juli 2014 - 09:51

    Ton Kessels:

    Hey Mark,

    Ik begrijp dat je naast je werk ook voldoende tijd hebt om te genieten van het mooie Canada. Tja, en rode lampjes, dat kan altijd gebeuren alleen meestal op het verkeerde moment. Dat van de Santa Fe is voor mij een Deja Vu. Lekker rijden, handrem en vooral het benzinedopje. Daar heb ik op de eerste dag ook een speurtocht naar gehad.

    Ik begrijp dat je toch er bijna opzit. Goede reis naar huis an als je thuis bent dan kom ik een keer buurten.

    Groeten,

    Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 02 Juli 2014
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 7473

Voorgaande reizen:

01 Juli 2014 - 19 December 2014

STA Vancouver

Landen bezocht: