Watervliegtuig - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Mark - WaarBenJij.nu Watervliegtuig - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Mark - WaarBenJij.nu

Watervliegtuig

Blijf op de hoogte en volg Mark

19 Oktober 2014 | Canada, Vancouver

Lage drukgebieden vanaf de oceaan volgen elkaar op, dus de weersvoorspelingen zijn al de hele week slecht. Er is ook wel wat regen gevallen deze week, en afgelopen maandagavond plensde het gewoon behoorlijk, maar verder is het weer, ondanks de voorspellingen, meegevallen. Zo ook vandaag. Hele dag geen drupje regen gezien!

Vancouver heeft een van de grootste wereldwijde vloten aan watervliegtuigen. Samen met Erik heb ik een tour gemaakt van 45 minuten over Vancouver heen en de bergen en de zee ten noorden van de stad.

Eerst even boodschappen gedaan en getankt, en daarna met de skytrain naar Vancouver Waterfront gegaan, waar ik afgesproken had met Erik. Na inchecken en even wachten, mochten we instappen. Tijdens het wachten zagen we al enkele watervliegtuigen landen en opstijgen; zag er soepel uit!

Er zaten toch een stuk of 12 mensen in het vliegtuig, en het was best wel krap; maar wel te doen voor 45 minuten. De motor begon te ronken, de kerosinedamp kwam ons tegemoet, en we draaiden van de kade af, klaar om op te stijgen. De motor werd luider toen de piloot hem flink op zijn staart trapte, en langzaam kwamen we in beweging. Het vliegtuig stuiderde 1x op het water, en daarna stegen we langzaam maar zeker op in oostelijke richting. Vancouver lag aan onze rechterhand, en op een fantastische hoogte draaide het vliegtuig rechtsom om een prachtig uitzicht over Vancouver, Stanley Park en de bergen ten noorden daarvan te geven. Nadat we Vancouver voorbij gevlogen waren richting het westen, draaide het vliegtuig naar het noorden, om over de beboste bergen te gaan vliegen. Vlak langs oa Grouse Mountain, gestaag richting de zee langs de Sea-to-Sky Highway. Daar een mooi uitzicht over de zee, de kust en de eilanden die daar liggen. Na een laatste rondje over Vancouver, werd de landing alweer ingezet. Hoewel we zeer snel afremden op het water, was dit een heel prettige landing, na een mooie ervaring! Aanrader!

We zijn via Chinatown (niet zo indrukwekkend) langs het stadion gelopen en namen de boot naar Granville Island. Hier is oa een leuke markthal. Na een NY steak en een ijsje gingen we weer huiswaarts.

Morgen, als het weer niet te slecht is, nog een niet al te zware, 5-sterren hike naar Garibaldi Lake, tussen Squamish en Whistler. 18km heen en terug natuurschoon, met een prachtig meer als beloning. Ik ben benieuwd!

Kijk ook even naar de foto's die ik gepost heb bij eerdere verhalen!