Eerste Weekend - Reisverslag uit North Vancouver, Canada van Mark - WaarBenJij.nu Eerste Weekend - Reisverslag uit North Vancouver, Canada van Mark - WaarBenJij.nu

Eerste Weekend

Blijf op de hoogte en volg Mark

07 Juli 2014 | Canada, North Vancouver

Vrijdagmorgen op het werk weer het licht aangemaakt, en eerste vierkante meters geprint op onze Arizona printers.

Op vrijdagavond in het naastgelegen steakhouse gegeten. Was een erg lekkere steak, maar de portie was ook ontzettend klein (voor ingewijden: echt een “venkelrestaurant”). Erik heeft mij de burger die hij daar at sterk aangeraden, dus ik denk dat ik er toch nog een keer ga komen.

Na het eten bleek ik nog zo fit te zijn, dat ik de auto nog even gepakt heb en zo’n 2 uur getourd heb. Richmond zelf is een (Aziatische) woonwijk waar niet zoveel te doen is, dus het is echt maar goed dat ik een auto heb. Er is wel een Skytrain station in de buurt waarmee je naar Vancouver kunt (en daar kun je weer allerlei bussen nemen), maar dat is erg omslachtig. Het autorijden met een automaat is zo fijn hier, met al die andere rustig rijdende mensen, dat ik misschien die Skytrain wel helemaal nooit ga nemen.

Afijn, ik was eerst naar de kustlijn van Richmond gereden. Op parkeerplaatsen stonden hier en daar auto’s, en het viel mij op dat in al die auto’s mensen zaten. Ik was de enige die uitstapte om buiten naar het water en het komen en gaan van vliegtuigen op Vancouver Airport te gaan kijken. Dit had ik snel wel gezien, en ik voelde mij nog fit genoeg om Vancouver in te rijden. Via de inmiddels bekende weg Richmond uitgereden richting Vancouver downtown. Daar via de Main Street Vancouver doorkruist naar de rivier die aan de noordkant van Vancouver ligt, en via allerlei eenrichtingsweggetjes mij door het centrum van de stad geworsteld (al viel dat erg mee eigenlijk). Ik besloot nog een rondje door Stanley Park te gaan rijden: een groot park in het noordwesten van Vancouver dat vlak voor de Lion’s Gate Bridge ligt. Via die brug rij je naar Noord Vancouver en kun je doorrijden naar oa. Whistler, bekend van de Olympische Spelen. Vanaf Stanley Park kon je uitkijken op het centrum van Vancouver. Ik vond het vanuit deze hoek niet zo mooi. Ik denk dat het een stuk mooier eruit ziet bij nacht en verlichting. Zal ik vast wel een keer gaan zien. Wel een mooi uitzicht op Noord Vancouver en de bergen die daar te zien zijn, en de Lion’s Gate Bridge. Als je het rondje door Stanley Park verder rijdt, kom je onder de Lion’s Gate Bridge en via een heuvelachtig bebost terrein weer terug in centrum Vancouver. Van daar heb ik het rondje afgemaakt en ben ik weer teruggereden naar mijn appartement.

Zaterdag was de dag van de kwartfinale van het Nederlands elftal. ’s Morgens eerst België gekeken, en daarna zijn we naar Vancouver gereden om daar bij Biercraft (café met Belgische bieren) voetbal te gaan kijken. Collega’s Maarten en Ton, samen met hun partners en nog een vriendin, hadden deze kroeg uitgezocht om de wedstrijd te gaan kijken. De Tempelier en de Troublette hebben mij goed gesmaakt, en hoewel de wedstrijd wat tegenviel (schandalig dat een ploeg als Costa Rica in een kwartfinale WK een hele wedstrijd lang op penalties gokt!) was het wel gezellig. En wonnen we uiteindelijk! YES! Nog 2 wedstrijden in het verschiet! Na de wedstrijd weer teruggereden, foodcourt gepakt (Koreaanse burger, wel apart), nog wat vers fruit gekocht om voor fastfood te compenseren en vroeg gaan slapen.

Erik had op zaterdagavond wel nog energie om een stukje te gaan rijden. In Stanley Park had een Park Ranger al bijna een parkeerbon voor hem uitgeschreven, maar hij kwam er met een flinke berisping vanaf. Ik heb geluk gehad dat er vrijdagavond geen Park Ranger voorbij gekomen was.

Zondag Continental Breakfast genomen in het hotel (roerei, worstjes, spek, gebakken aardappeltjes, een wafel, jus d’orange, koffie en fruit na) voor ongeveer 8 Euro. Ga ik vaker doen als ik een stevig ontbijt wil hebben. Samen met Erik ben ik naar het Capilano Park en de Cleveland Dam geweest. Dat is een stuk regenwoud aangrenzend aan een waterreservoir, rondom een riviertje. Hier hangt een loopbrug over de rivier, kun je over een pad langs de klif lopen en is er nog een kort wandelpad met oa. een treetop village. Wat zijn de bomen hier HOOG! Erg indrukwekkend en een eerste glimp van de pracht van British Columbia. In en om het riviertje stikt het van de watervalletjes. En ik vermoed dat er al heel wat iPhones van de brug af gevallen zijn. Op de suspensiebrug was het steeds erg druk. Het regende trouwens de hele morgen, maar dat gaf het park wel iets extra’s. In de Gift Shop was het leuk om allerlei bekende souvenirs terug te zien van een eerdere reis naar Canada, zoals Bevers-met-Hoeden (groot en klein). En ik sta weer met Beer in Canada tenue op de foto (spaar ze allemaal!).

Het Capilano Park was kleiner (en daardoor prijziger) dan we hadden verwacht, dus rond half 1 stonden we alweer buiten. We besloten om verder door te wandelen naar het waterreservoir, en daar hebben we geen spijt van gehad. Via allerlei trails langs en over het riviertje door een prachtig bos met nog meer HOGE naaldbomen, bergop en –af, kwamen we uiteindelijk bovenop de Cleveland Dam aan met aan weerszijden een prachtig uitzicht. In het zuiden het riviertje, de rotsformaties en het bos daaromheen. In het noorden een waterreservoir, omringd door heuvels vol naaldbomen en bedekt onder “wolken” waterdamp. Weer rustig teruggelopen naar de auto daarna.

Dit was ook het eerste stuk bos waar gewaarschuwd werd voor beren. Je wordt aangeraden om veel lawaai te maken wanneer je door het bos wandelt (dat deed meestal het pad met losse stenen wel voor ons). Verder geen domme dingen doen (grotten en holen verkennen, op dierkarkassen aflopen, babybeertjes knuffelen etc). Maar geen beer gezien.

Deze eerste “veilige” kennismaking met de natuur van BC smaakt ons naar meer. Ik heb helaas nog maar 3 weekends deze zomer, en weet ook al vrij zeker wat ik wil gaan doen. Volgend weekend Nederlands elftal kijken en naar Hell’s Gate (150km van Vancouver, kolkend riviertje in een natuurpark). En de twee weekends daarna spendeer ik in en op weg naar Whistler, en op Vancouver Island. Tegen die tijd wil ik wel een “beer-bel” om mijn been kunnen binden (maakt lawaai voor je), maar ik heb die nog nergens te koop gezien. Hm, en whale watching zal dan moeten wanneer ik op Vancouver Island ben.

  • 07 Juli 2014 - 05:13

    Mark :

    Helaas ben ik de kabeltjes vergeten om mijn camera aan te sluiten op laptop of tablet... Kan dus alleen smartphone foto's delen!

  • 07 Juli 2014 - 09:14

    Marjon:

    Ja hoor maak me maar jaloers... ;).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, North Vancouver

Mark

Actief sinds 02 Juli 2014
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 7471

Voorgaande reizen:

01 Juli 2014 - 19 December 2014

STA Vancouver

Landen bezocht: