Heenreis en eerste avond Richmond - Reisverslag uit Richmond, Canada van Mark - WaarBenJij.nu Heenreis en eerste avond Richmond - Reisverslag uit Richmond, Canada van Mark - WaarBenJij.nu

Heenreis en eerste avond Richmond

Blijf op de hoogte en volg Mark

01 Juli 2014 | Canada, Richmond

Woensdag 2 juli, half 5 ‘s morgens

Ik hoef pas om 9 uur te beginnen vandaag, maar ben al wakker. Toch besloten om een blog bij te gaan houden. Al wil ik niet de indruk wekken dat ik op vakantie ben (ik ga 22 van de 32 dagen gewoon aan het werk). 1 Dag heenreis en 1 dag terugreis, dat betekent dat ik vooral over de 4 weekends zal bloggen.

Gistermorgen om half 10 kwam de taxi mij ophalen in Lent. Die had ook weer alle drempels van de Groot-Brittanniëstraat genomen, zoals iedereen die voor het eerst bij ons op bezoek komt. Nog best een prijzig ritje naar station Nijmegen (22 Euro), ook omdat er op de eenbaans ontsluitingsweg van Lent (V. Udasingel) eoa. figuur had besloten dat hij zijn tankkar vol water wilde lozen en dat een paar minuten pontificaal midden op de weg aan het doen was. Soms voelt het nog steeds alsof ik op vakantie ben in Lent (bijv. als ik boodschappen ga doen in Bemmel), en dit moment ook weer. Met lopende taximeter…

Ham/kaas croissant, banaan en icetea gekocht en met de trein naar Schiphol gereisd (waar de wisselstoring gelukkig opgelost was). 1e Klas treinreizen scheelt toch wel echt. Op Schiphol moest ik nog Canadese dollars ophalen bij het GWK. Dat bleek erg moeilijk te vinden. Na wat rondstruinen ben ik maar tussen de toeristen in de rij gaan staan bij het VVV kantoor, om mij te vertellen waar dat GWK kantoor zat. Natuurlijk bleek dat ik er al vlak langs gelopen was, maar dat het nét niet te zien geweest was. De mevrouw bij het GWK vertelde mij dat de koers duidelijk gunstiger was dan toen ik de valuta besteld had, en moedigde mij aan om het bedrag naar boven af te ronden. Vond ik prima. Ik zag dat je bij aankoop van valuta een gratis oranje T-shirt kreeg, en vroeg of ik die ook ging krijgen. Helaas, dat was alleen als je Braziliaanse valuta kocht, MAAR de mevrouw ging er toch eentje voor mij halen. Kan ik zaterdag tóch in het oranje voetbal gaan kijken! Dat wil ik ergens downtown in Vancouver gaan doen. De twee wedstrijden op vrijdag zal ik via live ticker op het werk volgen. Dat zal ik met de halve finales ook moeten doen, maar misschien kan ik iets regelen als Nederland naar de halve finale gaat. Toch eigenlijk ook wel zonde, om een deel van 2 weekends die ik in British Columbia en Vancouver ben, in de buurt van een TV te moeten doorbrengen vanwege het WK. Luxe probleem!

Bagage ingecheckt, de man achter de counter nog een goede reis gewenst (“Goede reis meneer!” “Dankuwel, u ook!” “…Ik ga niet op reis, meneer.” “O ja, nou toch een fijne dag verder gewenst dan!”) en naar de Gate gewandeld. Daar was bijna geen zitruimte, dus maar staand een boekje gelezen. Na de security check wel nog een tijd zittend kunnen wachten, tot we konden boarden. Ik zat aan het gangpad dichtbij de uitgang en wc, was wel makkelijk.

Naast mij zat een werktuigbouwtechnisch tekenaar die zijn opa en oma ging bezoeken in Canada. Hij vroeg mij of ik filosofie interessant vond. Toen ik dat bevestigde, stak hij van wal over de islam en hoe hij de wereld ziet etc., iets van een uur lang. Wel interessant gesprek hoor, maar toen hij begon over dat ik eens een sessie bij kon wonen om te kijken of de islam misschien ook iets voor mij was, heb ik toch maar aangegeven dat ik mijn film (LEGO movie, supergaaf!) verder wilde kijken. Ik heb vrijwel niet geslapen tijdens de vlucht, maar 3 films gekeken (verder nog Captain America en de nieuwe 300), 2 maaltijden gehad en uiteindelijk zonder geluid nog naar beelden van British Columbia gekeken. Bosrijk, bergachtig, waterrijk, zag er prachtig uit. Tijdens de vlucht ook de Rocky Mountains al gezien. Ik kon voor de heenreis niet online inchecken, maar voor de terugreis kan dat wel (alleen voor vluchten vanuit Canada, niet ernaartoe). Maar eens kijken of een plek aan het raam dan zin heeft.

De douane in Vancouver was echt supersnel gebeurd. De secretaresse van Océ Vancouver was daar wat zenuwachtig over, omdat ik geen werkvergunning heb maar als het ware 2 hele lange zakenreizen maak (2x een maand; ik ga in het najaar nog een maand terug). Maar de beambte keek slechts heel even naar mijn formulieren en gaf ze alweer terug. Ik had daarna nog een strengere ondervraging verwacht, maar voor ik het wist stond ik al buiten met mijn bagage bij een taxi. Was echt supermooi weer, wat aan de hete kant heb ik begrepen (28-29 graden denk ik). Later deze week gaat het richting de 20 graden, maar het blijft droog.

Ik heb mijn appartement betrokken, en had toen nog 2 uur (dacht ik) om mijn auto op te halen en boodschappen te doen. Wat bleek: vanwege Canada day (dat was op 1 juli) was de autoverhuur al gesloten. De supermarkt daarentegen was wel gewoon tot middernacht open. Net als de rest van Richmond (stadje dat direct tegen Vancouver aan ligt en waar ik werk/verblijf) was die supermarkt voor 75% Aziatisch! Richmond is echt het Chinatown van Vancouver geloof ik, en je ziet hier op straat misschien wel meer Chinese tekens om je heen dan (voor mij) leesbare informatie. Niets mis mee hoor, maar wel opmerkelijk.

Naast mij is er nog een collega uit Venlo die morgen in Richmond begint: Erik. Hij blijft wel een half jaar hier. Hij had gisteren wel zijn auto al op kunnen halen. Wat bleek: de klasse die voor ons gereserveerd was, was er niet meer, dus hij had een gratis upgrade gekregen naar een Dodge! Ik ben benieuwd wat ik ga krijgen… Gelukkig is Canada net als de VS ingericht op grote auto’s. Mijn hoop op een handgeschakelde auto is nu wel kleiner geworden. We zullen zien. Ik denk trouwens dat ik morgenvroeg rond deze tijd even Vancouver downtown in rijd, in de veronderstelling dat het nog niet zo druk zal zijn.

Afijn, gisteravond nog even met Erik iets gaan eten bij de Boston pizza. Ik had een kleine pizza, doorsnee misschien 20cm, maar wat was die ontiegelijk vet zeg! Viel ook zwaar op de maag (voor ons gevoel was het toen ook al 4 uur ’s nachts of zo). Tijdens het eten was er ook nog een loterij: iemand kon korting winnen op zijn/haar rekening van die avond. Wij waren niet de gelukkigen. Tijdens het eten werd ons veelvuldig gevraagd of alles naar wens was; prima hoor :).

Uiteindelijk ben ik net iets meer dan 24 uur wakker geweest. Na het eten nog even wat spullen uitgepakt. Mijn appartement wordt elke dag schoongemaakt, alsof ik in een hotel zit. Ergens wel fijn, maar dat betekent wel dat ik toch constant mijn waardevolle spullen afgesloten in mijn koffer (is groter dan het kluisje op de kamer) moet bewaren. Het appartement doet oubollig aan en is niet zo goed onderhouden, maar is prima om een maandje in te wonen. Foto's maak ik misschien vanavond wel.

Straks eerste werkdag! Ik ben inmiddels 3 kwartier verder. Misschien doe ik mijn ogen nog even dicht. Wel spannend, maar zal wel een leuke dag worden denk ik.

  • 02 Juli 2014 - 14:57

    Mark :

    Hm, de advertenties op deze site hebben al door dat ik misschien wel de "gaming stores" en "comic shops" in Vancouver zou willen bezoeken. Terwijl dit mijn werk laptop is...

  • 02 Juli 2014 - 17:34

    Annie:

    Hoi Mark

    In het begin zal het tijdsverschil wel merkbaar zijn lijkt mij, maar alles went
    Heel veel succes gewenst verder, en een fijne tijd in Vancouver.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 02 Juli 2014
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 7474

Voorgaande reizen:

01 Juli 2014 - 19 December 2014

STA Vancouver

Landen bezocht: